Dertig jaar geleden besloot ik om vanaf het 4de middelbaar mijn studies te doen op het Lemmensinstituut - Leuven. Muziek in combinatie met middelbaar onderwijs in één lessenpakket. Ideaal toch?
Gepassioneerd door muziek in al zijn facetten ging ik tot dan toe een aantal keren per week met de bus naar een goede muziekschool in de buurt (Acadenie Muziek, Woord en Dans - Heist-op-den-Berg). Voor mij was de combinatie dagonderwijs + deeltijds muziekonderwijs wel een beetje te zwaar. KSO (kunst secundair onderwijs) was dan ook de ideale oplossing.
Alles was gecombineerd in één school en gebeurde samen met medestudenten die ook de liefde voor muziek voelden en wilden bestuderen, beleven en delen (en nog steeds, vermoed ik).
Het meeste plezier beleefde ik tijdens de vele gevarieerde muziekvakken (instrument, piano, harmonie, ensemble, koor,...). Uit dat plezier putte ik ook (weliswaar soms maar net) voldoende energie om me blijven in te zetten voor de algemene vakken.
Sinds enkele jaren geef ik les op middelbare scholen die de (meer-)waarde van een muziekrichting binnen hun school erkennen. Het is dan ook zeer fijn om les te mogen geven aan jonge talenten die dezelfde passie delen.
Deze intensieve studierichting, zowel voor leraren als voor leerlingen, geven mij nog steeds enorm veel voldoening op verschillende manieren. De blijvende honger naar muzikale diepgang, zowel rationeel als emotioneel, wordt op alle niveaus gevoed. Examens beluisteren waarvan je kippenvel krijgt en waarbij je lichtjes wazig gaat zien, zijn een bijzondere ervaring.
Wil je zelf ook eens zien hoe het er op een muziekrichting aan toe gaat?
In volgende scholen ben ikzelf aan het werk:
Musart - Hasselt
De Graafste Muziekhumaniora - Heilig Graf - Turnhout
Gepassioneerd door muziek in al zijn facetten ging ik tot dan toe een aantal keren per week met de bus naar een goede muziekschool in de buurt (Acadenie Muziek, Woord en Dans - Heist-op-den-Berg). Voor mij was de combinatie dagonderwijs + deeltijds muziekonderwijs wel een beetje te zwaar. KSO (kunst secundair onderwijs) was dan ook de ideale oplossing.
Alles was gecombineerd in één school en gebeurde samen met medestudenten die ook de liefde voor muziek voelden en wilden bestuderen, beleven en delen (en nog steeds, vermoed ik).
Het meeste plezier beleefde ik tijdens de vele gevarieerde muziekvakken (instrument, piano, harmonie, ensemble, koor,...). Uit dat plezier putte ik ook (weliswaar soms maar net) voldoende energie om me blijven in te zetten voor de algemene vakken.
Sinds enkele jaren geef ik les op middelbare scholen die de (meer-)waarde van een muziekrichting binnen hun school erkennen. Het is dan ook zeer fijn om les te mogen geven aan jonge talenten die dezelfde passie delen.
Deze intensieve studierichting, zowel voor leraren als voor leerlingen, geven mij nog steeds enorm veel voldoening op verschillende manieren. De blijvende honger naar muzikale diepgang, zowel rationeel als emotioneel, wordt op alle niveaus gevoed. Examens beluisteren waarvan je kippenvel krijgt en waarbij je lichtjes wazig gaat zien, zijn een bijzondere ervaring.
Wil je zelf ook eens zien hoe het er op een muziekrichting aan toe gaat?
In volgende scholen ben ikzelf aan het werk:
Musart - Hasselt
De Graafste Muziekhumaniora - Heilig Graf - Turnhout